
A Tale of Two Online Giants

Wales’ Wikipedia vs. Elon’s Twitter

by Bruce Bawer

There are few more elaborate examples of the contemporary
leftist  capture  of  institutions  than  the  metamorphosis  of
Wikipedia, the most comprehensive and influential encyclopedia
in human history and the seventh most frequently consulted
website  on  earth,  from  a  relatively  objective  source  of
information into a massive assemblage of progressive agitprop.
When it was founded in 2001 by two self-styled libertarians,
Jimmy Wales and Larry Sanger, Wikipedia – which is currently
based at 120 Kearny Street, San Francisco, just off Market
Street – was a self-consciously noble enterprise, conceived as
a benign collaboration among unpaid volunteers and solemnly
committed to truth and neutrality. In a 2021 interview, Sanger
recalled  that  during  its  first  few  years,  Wikipedia’s
articles,  even  on  the  most  controversial  politicians  and
issues, were models of balance.

No more. “Especially over the last five years or so,” lamented
Sanger, “Wikipedia has changed” although theoretically anyone
can rewrite a Wikipedia entry to eliminate bias, left-wing

https://www.newenglishreview.org/a-tale-of-two-online-giants/
https://unherd.com/thepost/wikipedia-co-founder-i-no-longer-trust-the-website-i-created/


administrators and editors labor endlessly to prevent and undo
such changes. Sanger noted that the entry for Joe Biden, for
example, mentions “very little by way of the concerns that the
Republicans have had about him”; although there’s a paragraph
about the Ukraine scandal, it “reads like a defense counsel’s
brief.”

But  don’t  dare  to  call  Wikipedia  biased.  To  do  so  is
“incorrect.” Wikipedia itself says so, in an emphatic little
essay that lays down its party line on this question. It’s not
possible for Wikipedia to be biased, you see, because it draws
“only on reliable sources” – a “methodology” that ensures it
will contain only “knowledge that is verifiable.” And what are
those “reliable sources”? Well, on Wikipedia you can find an
exhaustive list of sources in which it meticulously separates
the sheep from the goats. And to peruse that list is to see
news outlets being judged not, as Wikipedia would have you
believe, by journalistic professionalism, but rather by the
degree to which they can be relied upon to put a progressive
spin on the facts.

Among the media receiving Wikipedia’s mark of approval – a
green check mark inside a green circle – are ABC News, Al
Jazeera, CBS News, NBC News, The New Republic, New York, The
New  Yorker,  NPR,  Politico,  and  Time.  Those  marked  as
“generally unreliable” – a red circle with a red line through
it  –  include  the  Federalist  and  Post-Millennial.  Project
Veritas, which until the recent departure of James O’Keefe was
arguably the most impressive and consequential investigative
news outfit on earth, also gets the red circle.

Those media that are labeled (even worse) as “deprecated” –
symbolized by a red stop sign with a hand inside it, signaling
“stop!”  –  include  Breitbart,  the  Daily  Caller,  the  Daily
Mail, the Epoch Times, Front Page, the Gateway Pundit, and
Jihad Watch. This designation, note well, places them on a par
with the Chinese Communist Party’s Global Times and China
Global Television Network. But hey, who needs news curated in

https://en.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:No._Wikipedia_is_NOT_biased
https://en.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Reliable_sources/Perennial_sources


Beijing  when  you  have  The  Jacobin,  Mother  Jones,  and  The
Nation – all of them frankly socialist organs, and all of them
recipients of green Wikipedia check marks?

The pattern is almost entirely predictable: Wikipedia awards
the green check mark to CNN and MSNBC, while giving Fox News
(for politics and science) an exclamation point in an orange
triangle,  signifying  “marginally  reliable.”  The  New  York
Times and New York Daily News are green-lit, while the New
York  Post  is  dismissed  as  “generally  unreliable…especially
with regard to politics.” Similarly, the Washington Post is
“generally  reliable,”  while  the  Washington  Times  is  only
“marginally reliable.”

Hilariously,  even  the  Southern  Poverty  Law  Center,  that
shameless lefty smear machine, wins a green check-mark, and
Media Matters for America, that unabashed fount of audacious
Democratic  Party  spin,  is  deemed  “marginally  reliable.”
Indeed, only a handful of extreme left-wing outlets – such as
Occupy Democrats – are recognized as having an appreciable
degree of bias.

Last  year  John  Stossel,  the  veteran  libertarian
commentator, lamented at Front Page and in a video commentary
that Wikipedia – to which he’d once happily donated, because
it was founded on a “libertarian idea” – has long since made a
hard left turn. In an interview, a longtime Wikipedia editor,
Jonathan Weiss, told Stossel that while Wikipedia “does a
great  job  on  things  like  science  and  sports  and  older
history,” its current events coverage is soaked with bias.

Weiss cited the Hunter Biden laptop story, which Wikipedia,
parroting  the  mainstream  media,  dismissed  as  Russian
disinformation and covered only in an article entitled “Biden-
Ukraine conspiracy theory”; although most of the major green-
check  media  ultimately  acknowledged  –  grudgingly  –  the
laptop’s  legitimacy,  Wikipedia  continued  to  cling  to  its
“conspiracy theory” line for some time before quietly dropping

https://www.frontpagemag.com/wikipedia-bias-john-stossel/
https://www.youtube.com/watch?v=kiRgJYMw6YA


its lies down the memory hole.

Pointing out Wikipedia’s whitewashing of Communism and Antifa,
Weiss  showed  how  efficiently  its  editors  safeguard  such
propaganda: after Weiss himself rewrote the Antifa page to
describe the movement as “far-left,” the edit was reversed
almost immediately. Stossel, for his part, after noticing an
entry  that  described  the  Trump  administration  as  putting
Mexican migrant children in “cages” at the southern border,
added a few words explaining, truthfully, that the “cages” had
been built under Obama; his edit, too, quickly disappeared.
Several years earlier, Stossel had conducted a friendly on-
camera interview with Wales, with whom he bonded on their
shared libertarianism; but now, when Stossel pressed Wales in
emails on Wikipedia’s bias, Wales stopped replying to him.

The sheer audacity of it all is breathtaking. For years, the
mainstream media lied about Trump-Russia collusion, thereby
destroying  Trump’s  presidency;  later,  they  covered  up  the
truth about the laptop, thereby ensuring Biden’s election. In
both cases, Wikipedia echoed the official falsehoods, branding
any hint of dissent as right-wing agitprop and “conspiracy
theories.” But even now, with the facts on the table, the
media  that  pushed  those  fictions  are  still  identified  by
Wikipedia as “reliable” while the media that reported the
facts are still categorized as untouchable. Even the New York
Post, which broke the laptop story, remains in Wikipedia’s
doghouse.

If you step out of Wikipedia’s worldwide headquarters in San
Francisco and stroll down Market Street until you reach Market
Square, you’ll find yourself outside Twitter’s main office.
It’s a short walk (through a neighborhood, incidentally, that
increasingly  resembles  downtown  Port-au-Prince),  but  it’ll
take you from one the world’s worst sinkholes of leftist lies
to  an  operation  that,  under  Elon  Musk,  has  been  famously
liberated  from  those  lies.  The  latest  of  Musk’s  moves  is
particularly  gratifying:  in  the  past  few  days  he’s  begun



putting labels on the accounts for media organizations like
PBS, NPR, and BBC to indicate that – like Russia Today, the
Xinhua  News  Agency,  and  Iran’s  Press  TV  –  they’re  not
journalistically  independent  but  are,  rather,  intimately
associated with national governments.

The BBC complained to Twitter, asserting that it “is, and
always has been, independent” and, amusingly, maintaining that
it’s funded not by the British government but by “the British
public.” Slick, that: yes, British subjects pay for the Beeb,
but only because the British government forces them to. (Last
February, indeed, in a leaked private remark that former Tory
leader  Sir  Iain  Duncan  Smith  described  as  reflecting  the
Beeb’s  “arrogance,”  the  BBC’s  Director-General  Tim
Davie  bragged  about  its  success  at  forcing  the  proles  to
subsidize its left-wing agitprop.) On Wednesday, in response,
Musk agreed to change the label to “publicly funded.” Better
than nothing, I guess – but I can’t imagine why he decided to
cut Auntie a break, especially after an epic Tuesday interview
in which he tore to bits a BBC “journalist” who couldn’t back
up his claim to have seen a rise in “hateful” content on
Twitter since Musk’s takeover.

As for NPR, Twitter first described it as “state-affiliated”;
then,  when  NPR  protested,  the  wording  was  altered  to
“government-funded media” (which, to my ears, sounds even more
damning). Kelly McBride, NPR’s Public Editor, responded with
an angry article denying NPR’s reliance on federal funding.
Tucker Carlson, who applauded Twitter’s new policy, shot down
McBride’s claim by citing a statement on NPR’s own website
that “[f]ederal funding is essential to NPR.”

Carlson reminded us that it was NPR that not only ignored
Hunter Biden’s laptop but, “because they are fussy and self-
righteous to their very core,” boasted about it. “‘We don’t
want  to  waste  our  time  on  stories  that  are  not  really
stories,’ said NPR’s managing editor Terence Samuel, ‘and we
don’t want to waste listeners’ and readers’ time on stories

https://www.dailymail.co.uk/news/article-11761201/BBC-Director-says-amazing-broadcaster-pulling-forcing-homes-pay-licence-fee.html
https://www.poynter.org/commentary/2023/twitter-wrong-label-npr-us-state-affiliated-media/
https://www.youtube.com/watch?v=zAgLJfn96J0


that are just pure distractions.’” On Wednesday, NPR announced
that it would be leaving Twitter on the grounds that the new
label challenged its “credibility.”

‘Which is precisely why the policy is such a positive step.
These media deserve zero credibility. No, it’s no secret that
the BBC, Canada’s CBC, and Australia’s ABC are state media –
just as it’s no secret that Jesse Jackson called New York
“Hymietown” in 1994. But imagine if every time Jackson was
interviewed on TV the “Hymietown” remark was mentioned in his
introduction. Think of the impact it would have! Well, the
last thing the BBC, CBC, and ABC want is for their long-
cultivated  images  of  journalistic  credibility,  authority,
objectivity, and independence to be dented by an ever-present
reminder  on  their  Twitter  feeds  that  they’re  no  more
independent  from  their  national  governments  than,
say,  Pravda  or  Izvestia  was  under  the  Soviets.

So  congratulations,  Elon  Musk,  on  a  major  shift  in  the
direction of media transparency. Don’t forget to tag Denmark’s
DR (funded by an annual TV license fee of $308 per household),
Sweden’s taxpayer-funded SVT, and Norway’s taxpayer-funded NRK
(widely  known  as  ARK,  an  acronym  for  “Labor  Party
Broadcasting”). May your rectitude prove to be catching. And,
yes, Wikipedia, I’m looking at you.

First published in Frontpage magazine.

https://www.frontpagemag.com/a-tale-of-two-online-giants/

