NBC’s Failed Hit Job on Walid
Phares

by Rebecca Bynum

Photo credit: AP

On Saturday June 11, after a day of NGO demonstrations 1in
several cities "against Sharia law in the US” and counter
demonstrations by pro-Islamist and far left groups, a number
of opposition media outlets posted long diatribes against one
of the groups involved in the anti-Sharia marches, namely
Brigitte Gabriel’s 40,000 member strong ACT! for America. The
latter is the largest national activist group involved 1in
pushing back against what they perceive to be a systematic
attempt by the Muslim Brotherhood in the United States to
“introduce and impose fragments of Shariah Islamic Law within
the US legal system.” The Ikhwan lobby — including CAIR and
ISNA — as described by the Center for Security Policy, has
been using lawfare and other pressures to silence American


https://www.newenglishreview.org/nbcs-failed-hit-job-on-walid-phares/
https://www.newenglishreview.org/nbcs-failed-hit-job-on-walid-phares/

groups expressing their opposition to the Islamization of the
American legal system. The debate between the “Sharia
resistance group” and the Islamist Llobby has been
contentious for several years now. And that day (June 10), ACT
was able to show a large grassroots deployment across many
cities in protest against this insidious pro-Sharia campaign.

In response, Brigitte Gabriel was severely attacked, not only
by the usual suspects in the Islamist camp, but by so-called
mainstream media (aka the opposition press). However, at least
two members of the Sharia-apologist media, NBC News, used the
attacks against Gabriel to go after two more targets: The
Trump administration and a former presidential campaign
advisor and Middle East expert, Dr. Walid Phares. Both outlets
posted separate articles with identical data and arguments.
Among the latter, that “Phares is a board member of ACT! for
America,” and thus they tried to imply that the Phares
link proves Trump’s support for the anti-Sharia protests. Both
the Washington Post and NBC actually lied. The 2016 foreign
policy advisor to Trump (who was also a Middle East advisor to
Presidential candidate Mitt Romney in 2011-2012) is not a
board member nor affiliated with ACT. His name is nowhere on
the NGO’'s web site and his non-affiliation has been confirmed
by Gabriel.

Safia Samee Ali, Ali Gostanian and Daniella Silva, authors of
the NBC hit piece, went even further. They claimed Phares is a
“current Trump advisor,” although he was not appointed to any
government post after the election and is not advising the
President currently. In the Washington Post piece,
authors Abigail Hauslohner and Justin Moye, used similar
terminology, attempting to link Gabriel to Trump via
mentioning the name of Phares in between. Both publications
lied. The Washington Post quickly removed the paragraph citing
Phares, possibly fearing legal action and/or exposure 1in
social media. Hauslohner spent several years in Cairo, has
witnessed the struggle between civil society and the Muslim


https://www.washingtonpost.com/national/anti-sharia-marches-planned-for-numerous-cities-across-the-country-saturday/2017/06/10/40faf61e-4d6f-11e7-a186-60c031eab644_story.html?utm_term=.9f005f82ebb5

Brotherhood. She should know the difference between opposing
the Islamists and being a critic of Islam. Dr Phares 1is the
former, I am the latter.

Dr. Phares’s office wrote to NBC: “Inserting Dr. Phares’ name
in an article and citing him as a member of an organization
without even asking him is an attempt to link his name in a
public discussion to which he 1is not a part.” This 1is
to “remind the NBC journalists to perform their due diligence
before posting erroneous facts.” The office continued: “Three
of your writers, Safia Samee Ali, Ali Gostanian and Danielle
Silvia alleged in an article published on June 10, 2017, under
the title “ACT for America Stages Marches Against ‘Sharia Law’
Nationwide, Arrests Made” that Dr. Walid Phares sits on ACT
for America’s board. Since Dr. Phares is not a member of ACT
of America, nor has been, nor has he appeared as a board
member in any event, we ask you to remove the incorrect
statement from the article ASAP. Dr. Phares reserves his right
to legal recourse if his name is not removed.”

NBC till this hour has not removed the false allegation nor
have they yet apologized.

The question remains: why is the opposition press attempting
to cite Phares’ name, even if he is not involved in the
subject they are writing about? According to observers, the
Islamist and far left lobbies cannot find arguments to counter
the former advisor’s analyses, and Dr. Phares is a well-known
public commentator on national security and foreign policy.
Some observers believe that these attempts reveal more about
the Iran regime and Muslim Brotherhood’s use of opposition
media against him. Often CAIR and its allies—as well as the
supporters of the Iran Deal-attribute to Phares statements he
never made, and/or affiliations he does not have, in an
attempt to smear him. The falsehoods used by his critics 1is
evidence they have come full circle, ending with complete
intellectual failure against the expert whose books predicted
the Arab Spring, the rise of ISIS, and the catastrophe of the



Iran deal.



