
RTE, bias, and the state of
mainstream journalism
by Robert Harris

RTE – Ireland’s public service broadcaster has long been noted
for  uncritically  (if  not  enthusiastically)  adopting
progressive-left narratives in news reportage, where nations
like the United States and Israel come in for particularly
rough and a-factual treatment.

On May 17th, Colm Ó Mongáin, one of RTE’s senior journalists
presently standing as “deputy foreign editor,” recycled old
anti-Israel  talking  points  on  RTE’s  news  that  have  been
constitute an occupation and are illegal under international
law but that Israel disputes it. There are in fact Australia,
and the US most notably, while a small number have a voting
record at the UN that also suggests some disagreement.

The article notes that he then visits Efrat, where it is
suggested that it was established by replacing part of an
Arab-Palestinian  settlement  called  al-Khader,  after  Israel

https://www.newenglishreview.org/rte-bias-and-the-state-of-mainstream-journalism/
https://www.newenglishreview.org/rte-bias-and-the-state-of-mainstream-journalism/
http://markhumphrys.com/rte.html
http://markhumphrys.com/rte.html
https://www.rte.ie/news/world/2019/0517/1050017-hebron-west-bank/
https://www.camera.org/article/the-debate-about-israeli-settlements/
https://www.camera.org/article/the-debate-about-israeli-settlements/


claimed some of it was state land in the 1970s:

“Efrat is a different scale of settlement. Founded in 1983, it
looks  like  a  well-landscaped  suburb  of  Jerusalem,  serving
commuters. Playgrounds are regularly interspersed on hillside
housing estates. A mall is full of shops and restaurants.
Palestinians work here on the building sites. But Efrat was
built on land that once belonged to the town of al-Khader near
Bethlehem, which was made state land by Israel in the 1970s.”

However,  Efrat  is  an  important  part  of  the  historic  Gush
Etzion bloc, an area which was founded on several occasion,
from the 1920s, and near the border of al-Khader, a town
Christians and Jews. Ownership is very far from clear, despite
the  contrary  protestations  of  the  journalist,  given  the
findings of the Israeli High Court’s ruling.

Besides Efrat,notorious Khirbit Susiya – both of which are
focal points for anti-Israel protest tourism. Combined with
the involvement of Shaul, whose NGO prolifically runs anti-
Israel  tours  of  the  West  Bank,  it  looks  as  if  RTE  just
rehashed the expected findings of a propaganda tour.

Ó Mongáin’s reports surely represent one of many examples of
the  nadir  of  modern  Western  journalism,  where  notions  of
“balance” – the long-cherished gold-standard of ethics and
fairness – are in reality little more than playing a game of
pretend, for balance becomes a mere endeavour to reinforce the
validity of supposedly enlightened ‘Black and White’/‘Cowboys
and  Indians’  narratives  by  those  that  believe  that  they
somehow know better.

https://zionism-israel.com/Gush_Etzion_Massacre.htm
https://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/180652
https://www.newenglishreview.org/Ardie_Geldman/Counter_Tourism%3A_Responding_to_Pro-Palestinian_Protest_and_Solidarity_Tours/

