
“There are no jokes in Islam.
There is no humor in Islam.
There is no fun in Islam.”
by Hugh Fitzgerald

Ayatollah Khomeini famously proclaimed: “Allah did not create
man so that he could have fun. The aim of creation was for
mankind to be put to the test through hardship and prayer. An
Islamic regime must be serious in every field. There are no
jokes in Islam. There is no humor in Islam. There is no fun in
Islam. There can be no fun and joy in whatever is serious.”
His own son said he had seen Khomeini laugh only once. It
happened  when  Oriana  Fallaci,  the  celebrated  Italian
journalist, was interviewing him, and asked him about the
chador, the full-body garment that Iranian women were forced
to wear in the new Islamic Republic. In fact, she had to wear
one for the interview.

“How do you swim in a chador?” Fallaci asked. “Our customs are

https://www.newenglishreview.org/there-are-no-jokes-in-islam-there-is-no-humor-in-islam-there-is-no-fun-in-islam/
https://www.newenglishreview.org/there-are-no-jokes-in-islam-there-is-no-humor-in-islam-there-is-no-fun-in-islam/
https://www.newenglishreview.org/there-are-no-jokes-in-islam-there-is-no-humor-in-islam-there-is-no-fun-in-islam/


none of your business. If you do not like Islamic dress, you
are not obliged to wear it,” Khomeini replied. “That’s very
kind of you, Imam. And since you said so, I’m going to take
off this stupid, medieval rag right now.” She removed her
chador. The interview was called off.

After a day had passed, Khomeini apparently had reconsidered,
and Fallaci came back to interview Khomeini; his son Ahmed had
asked her not to mention the word “chador” again. But Fallaci
did. And Khomeini laughed. After the interview was over, Ahmed
told her that it was the only time in his life that he had
seen his father laugh.

Last year the Iranian government showed that there is indeed
no humor in Islam and no fun in Islam. It shut down a leading
newspaper,  Sedayeh  Eslahat,  because  in  one  line  of  one
article, the teeny-tiniest of little jokes was made. Almost a
year later, the paper remains closed; there is apparently no
sufficient penance for humor.

Here’s the story:

Reports say Sedayeh Eslahat ordered shut by top prosecutor
for ‘desecrating’ family of Prophet Muhammad’s grandson.

Iran’s top prosecutor has ordered the closure of a reformist
newspaper on charges of “insulting” Shia Islam, according to
media reports.

Mohammad Jafar Montazeri ordered the shutting down of Sedayeh
Eslahat for “desecrating” the family of Prophet Muhammad’s
grandson, Imam Hussein, the Fars news agency reported on
Friday.

The article that caused offence was about a female-to-male
gender  reassignment  surgery,  according  to  The  Associated
Press, which cited Iranian media reports.

It was published on the newspaper’s front page on Thursday

https://www.aljazeera.com/news/2018/09/iran-orders-closure-newspaper-insulting-shia-islam-180915123604224.html


and carried the headline: “Ruqayyah became Mahdi after 22
years.”

Ruqayyah was the daughter of Hussein and the article was
published during Muharram, a holiday in which Shia Muslims
mourn the Imam’s death.

‘According to Shia Islam, Mahdi is the name of the 12th Shia
Imam who has lived since the 9th century.

In a letter published by Fars, Montazeri said the article
caused “protest during these days of sorrow”, and ordered the
editor of Sedayeh Eslahat be punished over its publication.

Iran  is  ranked  164th  out  of  180  countries  in  Reporters
Without Borders’ (RSF) press freedom index.

In  August,  Iranian  courts  jailed  seven  journalists  and
ordered them to be flogged publicly over their coverage of
protests by the Dervish minority.

The Committee to Protect Journalists said the “horrifying
sentences laid bare Iranian authorities’ depraved attitude
toward journalists.”

The Islamic Republic clearly does not believe in a free press.
It is ranked 164th out of 180 countries in press freedom. Also
last year, it shut down a news outlet focusing on Iran’s
Gonabadi Dervish minority, which had reported on protests by
the  dervishes,  Sufi  Muslims  long  mistreated  by  a  Shi’a
establishment  that  disapproves  of  their  ways.  Two  of  the
outlet’s  editors  received  long  sentences.   A  Tehran
Revolutionary court sentenced news editor Reza Entesari to
seven years in prison, 74 lashes, two years of exile in the
northeastern  city  of  Khaf,  a  two-year  ban  on  leaving  the
country, and a two-year ban on political and media activity.

Another editor, Mostafa Abdi, received an even more severe
punishment. Abdi was sentenced to 26 years and three months in



prison and 148 lashes, in addition to two years of exile in
the southeastern province of Sistan Baluchistan and two-year
bans on leaving the country and engaging in political and
media acts.

In  the  summer  of  2018,  there  were  large  anti-government
protests in many Iranian cities. Angry crowds shouted “Death
to Khamenei” and “Reza Shah,” as well as “Death to Palestine”
and “Leave Syria Alone and Deal With Iran.” No newspaper in
Iran dared to cover these protests, but of course, videos of
the crowds, posted to social media, could not be stopped.

But what was being objected to in the Sedayah Eslahat case was
not the contents of the story, but merely a little joke by the
editors that apparently was deemed sufficiently “sacrilegious”
to warrant not a fine, or a temporary closure, or the firing
of an editor, but rather, the shutting down of the whole
newspaper. The article was about gender reassignment surgery.
It reported; it did not endorse. But the editors thought it
would be mildly funny to describe the female-to-male change,
in an allusion all Shi’a would instantly recognize, as being
one where a female humorously called “Ruqayyah” (the daughter
of Imam Hussein, grandson of Muhammad), having waited 22 years
for the operation (the girl in the story was apparently 22),
changed — remember, it was a joke, just a joke, for god’s sake
— into the male “Mahdi” (the Mahdi is the name of the 12th
Shia Imam who, the Shi’a believe, has been living, though
hidden,  since  the  9th  century).  It  was  not  meant  to  be
disrespectful — the editors would have had to be madmen to try
that — but rather, an affectionate allusion that all Shi’a
would instantly recognize.

This is something the Iranian regime’s dour masters have a
hard time comprehending. It’s what sane people of a normally
humorous bent call “a joke,” or, if you prefer, une blague,
uno scherzo, ein Witz, un chiste, shutka. The Iranian editors,
their  newspaper  now  closed  for  almost  a  year  (with  no
indication that it will ever reopen), and awaiting their own



 personal punishment, showed they have a sense of humor. Those
in  the  regime  who  shut  them  down,  for  a  single  sentence
clearly not meant disrespectfully, following the example of
their Glorious Leader Ayatollah Khomeini, on the other hand,
clearly do not.

First published in


