
Why  I  created  the  National
Post
We concluded that practically all of western Canada, and the
sizeable  conservative  minority  in  eastern  Canada,  were
practically unrepresented in the national media

by Conrad Black

The  reasons  my  associates  at  the  time  and  I  founded  the
National Post 20 years ago were a combination of commercial
and  public-spirited  motives.  By  then,  we  had  bought  the
Southam, Sifton, Unimedia and many of the smaller Thomson
newspapers,  and  owned  58  of  the  105  daily  newspapers  in
Canada. These holdings included all the daily newspapers in
Newfoundland, Prince Edward Island, and Saskatchewan, and both
daily newspapers in Vancouver, the principal daily newspapers

https://www.newenglishreview.org/why-i-created-the-national-post/
https://www.newenglishreview.org/why-i-created-the-national-post/


in  Calgary,  Edmonton,  Quebec  City,  Windsor,  Victoria,  the
daily  English  language  newspaper  in  Montreal,  the  leading
English newspaper in Ottawa as well as the French newspaper in
that city, and the second newspaper in Halifax.

This position naturally led to a widespread imputation to us,
and to me personally, of trying to mould public opinion in
Canada and push and bully office-holders into policies we
favoured, or that could be of particular material benefit to
us. That was not, in fact, how we managed our business, but as
I discovered in other spheres, public perceptions as created
by  the  media,  and  facts  are  frequently  completely
disconnected. My late, distinguished senior partner, John A.
McDougald, used to say that critics, especially media critics,
mistakenly assume that people in positions of some wealth or
influence behave as they themselves would in those positions.

Our  practice  was  to  invest  in  product  quality,  and  build
circulation  and  advertising  on  the  back  of  that.  We
transferred to the principal Canadian titles the policies we
had  implemented  in  the  resurrection  of  the  London  Daily
Telegraph from insolvency. It had an aging readership and was
a newspaper that carried only news and sports, and little
finance, features, or interesting comment. We turned it into
the most respected and profitable general newspaper in Europe
with a daily circulation exceeding one million and an enviable
demographic.

Readers  in  Ottawa,  Calgary,  Edmonton,  and  Vancouver,  in
particular, will, I think, recall the sharp improvement in the
quality of the principal newspapers in those cities, starting
in 1996. The late Neil Reynolds as editor, and Russell Mills
as publisher, carried out their mandate from us to transform
the Ottawa Citizen into a “newspaper worthy of the capital of
a G-7 country.” They made it a newspaper for all of us, and
all Ottawans, to be proud of, and its circulation, advertising
revenue and profit rose.



The  old  Southam  management  had  developed  the  practice  of
complete non-interference in the editorial process, with the
general result that the editors were simply chairpersons of
the editorial department and everyone did pretty much as they
wished, with the observation of reasonable guidelines against
defamation. The result was that initiative lagged, and comment
and  reporting  became  generally  blurred  and  the  soft-left
biases of most members of what was rather self-flatteringly
called  the  working  press  permeated  the  content  of  the
newspapers, and alienated the local business communities that
provided the advertising revenues, and also disappointed the
discerning readers who knew the differences between a crisp,
well-written product, and the almost unedited self-indulgence
of indolent leftist journalists. It was approximately parallel
to the difference between a place of education and a daycare
centre.

We went over budgets with publishers, and agreed on reasonable
efficiencies  in  the  non-editorial  areas.  In  the  editorial
departments, we asked for more enterprise and better writing
and  the  absolute  enforcement  of  the  distinction  between
reporting and comment. Reporters who wanted to write signed
comment pieces were welcome to do it, but not in the guise of
objective reporting. In Britain, the leader of the Labour
Party, Neil Kinnock, told me a number of times that he read
the Daily Telegraph first because it was the fairest and most
perceptive  in  its  parliamentary  coverage,  even  though  in
editorial  matters  we  were  an  unwavering  and  stentorian
supporter  of  the  three-term  Conservative  prime  minister,
Margaret Thatcher. In the process, we sponsored a rescue plan
for the Canadian Press, because my then-associate David Radler
and I believed that Canada had to have a co-operative press
association.  We  also  made  available  the  contents  of  the
Telegraph newspapers, the London Spectator, Jerusalem Post,
and the Chicago Sun-Times, all of which we also owned, and
imported their relevant content to the Canadian titles as the
local editors might wish. Thus did Mark Steyn, in particular,



make his debut in his native country.

These  techniques  worked  generally  and  the  profits  of  the
Southam chain almost tripled in three years. But even as we
were  accused  of  seeking  to  exercise  a  Mephistophelean
influence in this country, we had in fact, almost no influence
on  national  affairs.  Canadian  public  policy  was  almost
exclusively  aligned  with  the  soft-left  consensus  endlessly
imparted by the Globe and Mail and Toronto Star and the French
and English CBC, with the occasional contribution of Maclean’s
trotting along beside them. Canada was essentially governed
always somewhat to the left of the United States and took a
corresponding position in international affairs, and conceded
practically anything short of outright independence to the
Quebec nationalists. That had been the unchanging line since
The  Globe  and  Mail  ceased  to  be  a  conservative-leaning
newspaper  in  about  1980.  There  were  no  other  appreciable
pressures on federal affairs other than from farther left,
especially from the NDP and its activists in organized labour
and the academic and media communities.

Ken Whyte, National Post’s first editor-in-chief. John Hyrniuk
My associates and I concluded that practically all of western
Canada, and the sizeable conservative (whether traditionalist
or libertarian) minority in eastern Canada, were practically
unrepresented  in  the  national  media.  Coincidentally,  our
company, although it owned most of the daily newspapers in
Canada, was not represented in its largest city, Toronto. We
were  pilloried  for  trying  to  exercise  undue  influence  on
federal affairs, when we in fact had no influence at all (and
in any case were not trying to exercise any). There was also a
discernible discount to our stock price due to our absence
from Canada’s principal market. The solution to these gaps was
obvious. We began by buying the Financial Post, which I had
co-founded as a daily newspaper with the publisher of the Sun,
Doug Creighton, and with the Financial Times of the U.K. in
the early Eighties. After a careful canvass, Ken Whyte, the



editor of Saturday Night, which we also owned, was recruited
by me as editor of the new national newspaper, whose name was
suggested  by  our  distinguished  colleague  on  our  board  of
directors, Gen. Richard Rohmer.

The Globe and Mail was more vulnerable than it appeared; it
was the third newspaper in Toronto circulation, and its status
as a national newspaper was due to a few add-on bits in local
editions  across  the  country,  in  cities  where,  except  for
Winnipeg, we had the principal local newspaper. Ken did an
astonishingly effective, if costly, job of recruiting. And
although it was understood that he would not poach anyone from
our  British  titles  unless  there  was  a  distinct  Canadian
connection, he developed what my wife Barbara Amiel, former
editor of the Toronto Sun and our editorial vice president,
called  “The  Ken  Whyte  broad-jump.”  If  a  Daily  Telegraph
journalist’s grandmother had gone to a summer camp in Quebec
before the First World War, he held that the journalist was
eligible for poaching.

As readers will recall, Ken built a splendid newspaper, and it
distinctly  changed  and  broadened  political  coverage  and
opinion throughout the country. It also worked commercially.
Though  competing  newspaper  companies  claimed  we  squandered
mountains of money on the start-up, it was within budget and
the subsequent sale of the business to CanWest, after I became
concerned about the commercial future of newspapers generally,
fully justified the investment.

Besides  that,  apart  from  the  very  greatest  days  in  Fleet
Street, it was the most fun most of us ever had in newspapers.
For all of us who had a hand in it, the National Post was and
will always remain a subject of pride.

First published in the


